Annemieke Coveliers aan de slag als People and Organisation Development Manager

Hr gaat over mensen, niet over personeel

oona zit in de lift. Het communicatiebureau telt intussen meer dan 50 werknemers, en zit nog barstensvol ambitie. Organisatieontwikkeling is een must om deze groei in goede banen te leiden. Wie hebben we nodig? Zijn deze mensen al aanwezig in onze organisatie? En als er profielen ontbreken: wie kunnen we trainen en op basis van welke vaardigheden moeten we rekruteren? Dat is een klus voor Annemieke Coveliers. Zij weet als geen ander dat hr niet van aan de zijlijn wordt gespeeld, maar echt deel uitmaakt van de business.

Annemieke leerde de kneepjes van het vak als HR Partner bij Mercuri Urval, een internationaal hr-adviesbureau. Ze weet precies wat de job inhoudt uit haar ervaring met de brede waaier aan projecten waaraan ze heeft gewerkt. Van strategische workshops voor multinationals in de haven van Antwerpen tot advies verlenen rond leiderschap en rekrutering voor tech start-ups. Toch miste ze iets. “Als consultant blijf je een externe raadgever en zie je niet het uiteindelijke resultaat van alle nieuwe initiatieven die worden genomen.” Het was tijd om aan de andere kant van de tafel plaats te nemen.

OPGELET: BUZZWORDS IN ZICHT

“Wanneer je het hebt over human resources, denken mensen vaak aan iemand die rekruteert, de lonen uitbetaalt en puzzelt aan de vakantieplanning van de werknemers. Maar eigenlijk is het plannen maken voor de toekomst. Annemieke is onvermurwbaar: “Hr is niet gewoon ondersteuning. Ik beschouw het als een onderdeel van de activiteiten en ik was blij toen ik ontdekte dat ze er bij oona net zo over denken. Mijn officiële jobtitel bij oona is People and Organisation Development Manager. Het is een mondvol, maar het dekt wel de lading.”

Succesvol zijn en gelukkig zijn, dat zijn twee verschillende dingen, aldus Annemieke Coveliers.

Hét buzzword de dag van vandaag is leiderschap. Niet in de betekenis van manager, maar als een set vaardigheden die iedereen kan inzetten om een team te laten groeien. Puttend uit de filosofie ontwikkeld door Dr. Karen Wouters en de Antwerp Management School, beaamt Annemieke dit. Als je iets wilt weten, moet je eerst luisteren. Als je dat doet, zal je snel ontdekken dat het inderdaad over vaardigheden gaat, niet over profielen en Master-opleidingen. Succesvol zijn en gelukkig zijn, dat zijn twee verschillende dingen.”

DE EEUWIGE JEUGD VAN OONA

Werner De Smet kijkt ernaar uit om met Annemieke samen te werken. “Ik weet dat het een cliché is, maar dat maakt het niet minder waar: voor kwaliteit ben je afhankelijk van mensen. De gemiddelde leeftijd van ons personeel is ongeveer 27 jaar. Dat is zeer jong, wat normaal is als je aansluiting zoekt bij Gen Z en millennials. We zoeken altijd nieuwe inzichten zodat er niet enkel stemmen klinken uit de directiekamer.”

Ik hoorde dat Annemieke bij oona nog steeds die start-upvibe voelt. Ik vind dat een compliment, zegt Werner De Smet, Founder & CEO

Dit betekent ook dat de meeste werknemers bij oona op een leeftijd zijn waar ze volop hun persoonlijk pad uitstippelen en ze nog vele richtingen uit kunnen. “Een toegewijde manager zoals Annemieke is de juiste persoon in hr om de structuur op te bouwen die we nodig hebben. Ik hoorde dat ze bij oona nog steeds die start-upvibe voelt, zelfs al hebben we meer dan 50 mensen in ons team. Ik vind dat een compliment. Misschien zijn we ook wel de eeuwige start-up!”

OVER ANNEMIEKE

Annemieke Coveliers begon haar carrière in 2013 bij Mercuri Urval. Als HR business consultant met een bijkomende Master in de psychologie hielp ze kleine en grote organisaties om hun strategieën om te zetten in capaciteitsbehoeften. Ze ondersteunde er de rekrutering, het behoud en de ontwikkeling van talent. Zij beschouwt dit als de perfecte combinatie van de zakenwereld en de psychologie.

Persberichten in je mailbox

Over oona.agency

oona is een community-first communicatiebureau, met een radicaal nieuwe storytelling aanpak. We kijken niet toe langs de zijlijn, maar infiltreren, verbinden en communiceren van binnenuit met de verschillende community’s. We luisteren, noteren en zoeken de ideale aanpak en kanalen. Communicatie die down – top werkt, eigenlijk.

We mogen dan wel gebaseerd zijn in België en Nederland – we zijn vooral een Beneluxpartner met een globale mindset. Lokale merken helpen we de Benelux en Europa te veroveren, internationale bedrijven helpen we terug te keren naar de basis en weer meer een lokale held te worden.

Oona is al twintig jaar thought leader in de Benelux. We omarmen technologie als middel om community engagement aan te drijven en impact te meten.

Zo zien wij het. Maar vraag het vooral aan onze klanten, zoals Levi’s®, Remy-Cointreau, L’Oréal, Gucci, Monki, On-Running, IKEA, Zalando, Auping, Fritz Hansen en Samsung.

Rijnkaai 22, 2000 Antwerpen

oona.agency